Idag väljer många att köpa direkt från Kina via nätbutiker som Shein och Temu. Detta får förstås konsekvenser för svenska företag som erbjuder liknande produkter. Många gånger kan det ju vara så att ett bolag säljer precis samma produkt men med en egendesignad etikett. Då kan det bli så att man får avveckla aktiebolag till följd av konkurrensen online.
Svenska och europeiska firmor får avveckla aktiebolag
Det är inte bara svenska bolag som ställs inför utmaningen med direkt försäljning från Kina online. Europeiska bolag har också påverkats av denna konkurrens. Kina och flera andra länder har ju mycket billigare produktionskostnad. Dessutom kan det vara så att bolagen i Europa i grund och botten fungerar som mellanhänder för produkterna från Kina.
Resultatet av att kunder kan köpa direkt från fabrik online blir att man får avveckla aktiebolag och helt enkelt lägga ner. Prispressen på marknaden är tuff och då det inte finns någon marginal över så fungerar det inte. Lägg till detta att många europeiska företag kämpar med ökade lönekostnader och mycket strängare miljöregler.
Strategisk positionering kan vara en lösning
Nu är det inte alla som likviderar sin verksamhet när Kina och andra lågprisproduktionsländer vinner racet. Det finns bolag som har hittat en lösning via strategisk positionering. Istället för att tävla mot Kina så flyttar man fokus.
Det kan handla om att börja satsa på högre kvalitet såväl som nischprodukter. Det kan också innebära att man erbjuder tjänster som är svåra för lågkostnadsländer att kopiera. Nu får vi förstås säga att denna strategi inte kommer att fungera för alla företag. I vissa fall blir det till att lägga ner ab och byta bana.
När avvecklingen blir den enda lösningen
Avvecklingsprocessen är komplex och kräver flera steg. Det här kan ta tid och det är sällan ett enkelt beslut att fatta att avveckla aktiebolag till följd av alltför tuff konkurrens från Kina. Men när beslutet fattas i god tid kan man ändå minska förlusterna. Dessutom finns ju snabbavveckling som kan kännas bra då en entreprenör vill gå vidare och satsa på något nytt utan att ständigt påminnas om det första misslyckandet.
Olika erfarenheter av situationen
Det är inte så att alla bolag som läggs ner till följd av konkurrensen från Kina gör detta på grund av de låga priserna. En del företag har sett en minskning av efterfrågan på den typ av produkter som de säljer till följd av förändrade konsumentpreferenser. Dessa preferenser kan i vissa fall indirekt kopplas till den globala tillgängligheten av billigare alternativ.
Om du kan köpa en billig produkt från Kina och göra jobbet du annars köpt av ett lokalt bolag så kan vi ju säga att detta är en indirekt påverkan. Därmed är det inte bara företagen som säljer liknande produkter som de kinesiska fabrikerna erbjuder som påverkas av situationen.
Är framtiden dyster?
Verkligen inte! Vi kan se att många svenska och europeiska företag anpassar sig med investeringar i automatisering och fokus på hållbarhet. Dessutom utforskas nya marknader för tillväxt. Så trots de utmaningar som billig kinesisk produktion för med sig så finns det fortsatt möjlighet för innovation och tillväxt.
Andra inlägg
- Vad tillverkas på Forshedaverken?
- Anderssons Mekaniska Verkstad kan rör och plåt!
- Fördröjningsmagasin kan tillverkas i Sverige
- Citadellet Bolagsservice hjälper dig att komma igång!
- Finns det dagvattenkassetter made in Sweden?
- Avveckla ab eller tillverka i Kina?
- I Gnosjö sker tillverkning av polymer
- Renare miljö med brunnsfilter
- Sälja aktiebolag som är made in Sweden