Däck som är gjorda för att undvika vattenplaning

Då man tar körkort så måste man genomgå en dag på halkbana där man får lära sig hur en bil uppför sig på halt underlag. Men det är ju inte säkert att man minns den här lilla kursen då man en vacker dag får vattenplaning och inte vet vad man ska göra. En sak som är mycket viktig vad gäller förebyggande handlingar mot vattenplaningen är däcken som sitter på bilen. Har man riktigt bra däck som de som du finner hos Alven & Ingvarsson så minskar risken för att man börjar glida på vägen.

Vad är vattenplaning?

När man vattenplanar så är det så att däcken mister väggreppet och börjar glida på vattnet. Det här innebär att man inte längre kan kontrollera bilen. Man kan inte styra och inte bromsa. Försöker man bromsa och manövrera med ratten så kan det få motsatt effekt så att man kör snabbare och flyger av vägbanan.

I bästa fall så kommer man snabbt tillbaka till vägen igen men det kan ju också vara så att man far in i mötande trafik eller kör av vägen. Det här kan leda till hemska olyckor och det är därför som det är så pass viktigt att sätta sig in i hur vattenplaningen uppstår och vad man ska göra om man får känslan av att bilen lättar och att man inte längre kan styra.

Förhållanden som leder till vattenplaningen

Till att börja med så kan det vara bra att tänka på att en väg full med vatten kan vara otroligt hal. Då man kör på en isig vinterväg så förväntar man ju sig att den ska vara hal och man kör med det inbillade ägget mellan gaspedalen och foten. Men en väg med vatten kan vara förrädisk just för att man kanske inte inser hur farlig den är och kör på lika fort som vanligt.

Om vägen har djupa spår där det har samlats mycket vatten och man kör snabbt i dessa så ökar risken för vattenplaning. Om man dessutom har usla däck så kan det mycket väl bli så att man börjar vattenplana och hamnar i den farliga situationen att man inte längre kan kontrollera fordonet. Ju snabbare man kör desto större är risken så tänk på att sakta ner om du kör på vått underlag där det har samlats stora pölar av vatten.
Det är också så att mer vatten på vägen utgör en större risk. Men man ska inte missta sig och tro att lite vatten inte kan leda till planing.

Bra däck som klarar vått vägunderlag

Däcken som är till för våta underlag har ett bra mönsterdjup. Man ska alltså köra med däck som inte har slitits för mycket för att vara på den säkra sidan. Dessutom så kommer däckets tryck att påverka hur säkert det blir att köra i regn. Man bör då och då kontrollera däcktrycket och även se till att man har ett mönsterdjup som ligger på minst 3 mm. 1.6 mm är lägsta tillåtna mönsterdjup men har man kommit till omkring 2 mm så är det faktiskt farligt att köra i regnoväder.

Byta däck i tid

Det är viktigt att byta däck regelbundet och att inte köra med vinterdäck under sommaren och tvärtom. Något som kan vara bra att veta är att bredare däck kan öka risken för vattenplaning eftersom de inte skär genom vattnet lika effektivt som ett tunnare däck kan göra. När du väljer däck så kan det vara klokt att se på varianter som är särskilt till för att klara av vatten och som kan filtrera bort det så att du får ökad säkerhet under regniga dagar.

Vad gör du om du börjar plana?

Om du trots allt börjar plana så ska du veta att det gäller att inte sätta foten på bromsen eller gasen. Håll tungan rätt i mun och rör inte på ratten. Så snart som du får kontakt med underlaget igen så kan du manövrera. Även om det här betyder att du har hamnat på vägkanten så minskar detta beteende risken för farliga olyckor som kan uppstå då man slänger sig på bromsen och drar i ratten med följden att man hamnar i motsatt färdriktning eller snurrar runt och välter bilen.

10 jul 2016